Staff

Prof. Dr. Anne Bick

Anne Bick is a qualified lawyer and a trained social pedagogue (B.A.). Her areas of teaching include legal foundations, general private law, social law, with a focus on Child and Youth Welfare Law and rehabilitation law.

E-mail: anne.bick[at]thws.de

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2020

Bick, A. (2020). Kinderrechte ins Grundgesetz. KiTa aktuell Recht, Heft 2-2020, pp. 70-73.

2019

Bick, A. (2019). Rechtliche Grundlagen des Familiennachzugs. KiTa aktuell Recht, 2.

 

2018

Bick, A. (2018). Right to Family Reunification in Germany. In R. Friedery, L. Manca & R. Roßkopf (Hrsg.), Family Reunification – International, European and National Perspectives (pp. 95-118). Berliner Wissenschafts-Verlag.

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Prof. Dr. Dieter Kulke

Since 2009, Dieter Kulke has been professor for sociology at the Technical University of Applied Sciences Würzburg-Schweinfurt. His research areas include social work and disability, governance and management in social work, and social work ethics.

E-mail: dieter.kulke[at]thws.de

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Ethik konkret (in cooperation with St. Josefs-Stift, financed from own resources, duration: 2020-2022)

2021

Dischler, A. & Kulke, D. (eds.). Politische Praxis und Soziale Arbeit: Theorie, Empirie und Praxis politischer Sozialer Arbeit. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich (to be published in 2021)

Herrero, P. & Kulke, D. (2021). Selbstwirksamkeit und Empowerment durch Straßenmagazine. Oder: „Solange es das gibt, weiß ich, ich kann mir immer selber helfen“,  Soziale Arbeit, 4/2021, 129-136.

Kulke, D. (2021). Inklusion, Integration und Soziale Probleme. In: Amthor, R.C., Goldberg, B., Hansbauer, P., Landes, B. & Wintergerst, T. (eds.), Wörterbuch Soziale Arbeit, Beltz Juventa, 431-435.

Kulke, D. (2021). Integration. In: Amthor, R.C., Goldberg, B., Hansbauer, P., Landes, B. & Wintergerst, T. (eds.), Wörterbuch Soziale Arbeit, Beltz Juventa, 435-439.

Kulke, D. (2021). Soziale Probleme. In: Amthor, R.C., Goldberg, B., Hansbauer, P., Landes, B. & Wintergerst, T. (eds.), Wörterbuch Soziale Arbeit, Beltz Juventa, 810-811.

Wintergerst, T., Heidsieck, A., Kulke, D., Roelfsema, B. & Schwab, M. (2021). Vom „Desi-Projekt“ zum Age-Friendly-Hospital. Ergebnisse eines Lehrforschungsprojektes des Bachelorstudiengangs Soziale Arbeit,  Forum sozialarbeit + gesundheit, 1/2021, 36-40.

2020

Kulke, D. (2020). Teilhabe und Inklusion. In: S. Hartwig (eds.), Handbuch Behinderung. Stuttgart: Metzler, 166-171

Kulke, D. (2020). Behinderung und Armut / Unterentwicklung. In: S. Hartwig (eds.), Handbuch Behinderung. Stuttgart: Metzler, 265-268.

Kulke, D. (2020). Gegenwart. In: S. Hartwig (eds.), Handbuch Behinderung. Stuttgart: Metzler, 87-93.

Kulke, D. (2020). Arbeitswelt, Gegenwart, Teilhabe und Inklusion, Behinderung und Armut / Unterentwicklung. In: S. Hartwig (eds.), Handbuch Behinderung. Stuttgart: Metzler.

Kulke, D. (2020). „Wahlrecht für alle?“ – Ein Fallbeispiel für die Durchsetzung von Menschenrechten. In G. Rieger, & J. Wurtzbacher (eds.), Tatort Sozialarbeitspolitik (pp. 70-84). Beltz Juventa.

 

2019

Como-Zipfel, F., Kohlfürst, I., & Kulke, D. (2019). Welche Bedeutung hat Ethik für die Soziale Arbeit? Soziale Arbeit kontrovers, Band 21. Lambertus.

Kulke, D., & Schmidt, J. (2019). Der politische Auftrag Sozialer Arbeit in der Praxis – Empirische Ergebnisse. In M. Köttig, & D. Röh (eds.), Soziale Arbeit und Demokratie: Theoretische Analysen, gesellschaftliche Herausforderungen und Konzepte Sozialer Arbeit zur Förderung von Partizipation und Demokratie (pp. 301-313). Barbara Budrich.

Kulke, D., & Dallmann, A. (2019). Behinderte Durchbrüche auf allen Ebenen?! - Ein Blick auf die Veränderung der Intressenveretretung in der Behindertenpolitik. In K. Toens, & B. Benz (eds.), Schwache Interessen? Politische Beteiligung in der Sozialen Arbeit (pp. 229-249). Beltz Juventa.

Kulke, D. (2019). Politik, politisches Interesse und der politische Auftrag Sozialer Arbeit aus Sicht von Studierenden. In K. Toens, & B. Benz (eds.), Schwache Interessen? Politische Beteiligung in der Sozialen Arbeit (pp. 261-290). Beltz Juventa.

 

2018

Como-Zipfel, F., Kohlfürst, I., & Kulke, D. (2018). Zur Rezeption berufsethischer Kodizes und Richtlinien in der Praxis der Sozialen Arbeit. FORUM Sozial, 18(4), 51–60.

Kulke, D., & Schiffert, T. (2018). „Student und Politik“. Ergebnisse einer Befragung von Studierenden der Sozialen Arbeit. In FORUM Sozial, 18(3), 17-23.

Kohlführst, I., & Kulke, D. (2018). Politische Einstellungen und Partizipation von Studierenden der Sozialen Arbeit in Österreich. SiO – Sozialarbeit in Österreich, 2(2), 13-19.

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Prof. Dr. Rebecca Löbmann

Rebecca Löbmann teaches theory of science, behaviour modification and resocialisation. Her research interests include research on competence and study success.

E-mail: rebecca.loebmann[at]thws.de

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Gesund studieren an der THWS (Healthy Studies at THWS; project leadership together with Prof. Dr. Silke Neuderth, funding: AOK Bayern, duration: 2022-2024)

2021


Blatz, C., Simpfendörfer, K. & Löbmann, R. (2021). Prävention von Studienabbrüchen: Eignen sich Coachingmethoden für die Studienfachberatung? Zeitschrift für Beratung und Studium, 3(16), 79-84.

Löbmann, R. & Bördlein, C. (2021). Verhaltensorientierte Gemeinwesenarbeit als Kompetenz zukünftiger (klinischer) Sozialarbeiter*innen. Klinische Sozialarbeit, 17(1), 7-10.

Reuer, C., Wismath, C. & Löbmann, R. (2021). Fachliche Konzeption und Evaluation des Studienmonitoringsystems der FHWS, FHWS Science-Journal, 5 (1), 41-52.

Wismath, C., Reuer, C. & Löbmann, R. (2021). Studienerfolgsforschung an der FHWS: Was ist Studienerfolg und was beeinflusst ihn? FHWS Science-Journal, 5 (1), 15-26.

2020

Löbmann, R. (ed.) (2020). Studienerfolg erklären, supervidieren und unterstützen. Themenheft. Empirische Pädagogik, 2020, 34(3).

Saueressig, G., Bauer, C., Löbmann, R., Wunderlich, C., Wilke, W., Bräutigam, V. &  Arnholdt, J. (2020). Zweite Förderphase BEST-FIT: Maßnahmen zur Verbesserung von Bestehensquoten und Praxisfitness der Absolvierenden. Didaktik-Nachrichten, 12, 18-26.

Wismath, C., Reuer, C. & Löbmann, R. (2020). Überfordert und verwählt – Eine Replikation von Studienabbrechertypologien. Empirische Pädagogik, 34(3), 261-274.

Löbmann, R. & Bördlein, C. (2021). Verhaltensorientierte Gemeinwesenarbeit als Kompetenz zukünftiger (klinischer) Sozialarbeiter*innen. Klinische Sozialarbeit, 17(1), 7-10.

Reuer, C., Wismath, C. & Löbmann, R. (2021). Fachliche Konzeption und Evaluation des Studienmonitoringsystems der FHWS, FHWS Science-Journal, 5 (1), 41-52.

Wismath, C., Reuer, C. & Löbmann, R. (2021). Studienerfolgsforschung an der FHWS: Was ist Studienerfolg und was beeinflusst ihn? FHWS Science-Journal, 5 (1), 15-26.

2019

Maurer, J., & Löbmann, R. (2019). Emotionsregulation als Beratungsansatz in der Sozialen Arbeit. Soziale Arbeit, 68(7), 257-266.

2018

Burkhardt, A., & Löbmann, R. (2018). Piktogramme in der Untersuchungshaft. Bewährungshilfe, 3, 307-315.

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Prof. Dr. Tanja Mühling

E-mail: tanja.muehling[at]thws.de

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completed projects

Gesundheit von Fachkräften der Sozialen Arbeit in Deutschland (financed from own resources, duration: 2019-2021)

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Prof. Dr. Vera Taube

Vera Taube is a social worker and professor of educational science in social work. Her work and research focus on social work in youth welfare, case management and social diagnosis, theories of professions, international social work.

E-mail: vera.taube[at]thws.de

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Prof. Dr. Theresia Wintergerst

Theresia Wintergerst is professor for social politics, values and norms.

E-mail: theresia.wintergerst[at]thws.de

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